14 Aralık 2015 Pazartesi

BİR İDAM, BİR FOTOĞRAF, BİR ŞİİR

 Neymiş #ofotografinhikayesi :

 Julius ve Ethel Rosenberg, 19 Haziran 1953'te, New York'ta, casusluk nedeni ile idam edilen ilk ABD yurttaşları oldular. Suçlu olup olmadıkları uzun süre süre tartışıldı. Bugün idamları McCarhty döneminin baskıcı havasına yorulmaktadır. Şair Melih Cevdet Anday, "Anı" isimli şiirini Rosenberg'lere ithafen yazmıştır: 

 ANI
 Bir çift güvercin havalansa
 Yanık yanık koksa karanfil 
Değil bu anılacak şey değil 
Apansız geliyor aklıma

 Nerdeyse gün doğacaktı 
Herkes gibi kalkacaktınız 
Belki daha uykunuz da vardı 
Geceniz geliyor aklıma 

 Sevdiğim çiçek adları gibi 
Sevdiğim sokak adları gibi 
Butun sevdiklerimin adları gibi 
Adiniz geliyor aklıma 

 Rahat döşeklerin utanması bundan 
Öpüşürken o dalgınlık bundan 
Tel orgunun deliğinde buluşan 
Parmaklarınız geliyor aklıma 

 Nice aşklar arkadaşlıklar gördüm 
Kahramanlıklar okudum tarihte
 Cağımıza yakışan vakur, sade
 Davranışınız geliyor aklıma

 Bir çift güvercin havalansa 
Yanık yanık koksa karanfil 
Değil, unutulur şey değil 
Çaresiz geliyor aklıma



 Fotoğraf; bir yüzlü parlak, kalın kağıda basılan görüntü değildir sadece, her fotoğrafın kendi hikayesi vardır. Bir sonraki hikayeye...

3 yorum:

  1. Merhabalar.
    Bakın bir şey daha öğrendim sayenizde. Ben bu olayı hiç duymamıştım. Duymam da zaten mümkün değil, çünkü o tarihte ben dünyada yoktum. Çok sonraları yeniden gündeme getirildiğinde duyduysam da kuma yazmışım demek ki olayı, Melih Cevdet kadar etkilenebilmek için, o yıllarda yaşıyor olmak gerekirdi, herhalde.

    Bir fotoğraf, bir öyküden yola çıkarak, 1953'ün Haziran ayında idam edilen bu iki Amerikan vatandaşının gazetedeki görüntüleri çok masum. Bu fotoğraf karesi, bana rahmetlik Menderes ve iki bakanını hatırlattı.

    Efendim, yine adından söz ettirecek bir çalışma olmuş. Emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerim.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
  2. Merhabalar.
    Fotoğraflara yorum yapacağım derken sevgili şairimiz Melih Cevdet Anday'ın bu ikili için yazdığı dizeleri unuttum ve bakın tekrar geldim.

    Önce, Melih Cevdet Anday'ı rahmetle,minnetle ve şükranla anıyorum. Cenab-ı Hakk, rahmetiyle muamele eylesin. Şiirin tamamı çok anlamlı ve çok güzeldi. "Çağımıza yakışan vakur, sade /
    Davranışınız geliyor aklıma" derken idama gitmeden önceki hallerini mi tasvir ediyordu bu dizeleri ile Melih Cevdet Anday?
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba
      Ben de bu postu hazırlayana kadar haberdar değildim ne fotoğraftan ne de hikayesinden. Melih Cevdet' in bu şiirini okurken "Tel örgünün deliğinde buluşan parmaklarınız geliyor aklıma" dizeleri beni bu şiirin hikayesini öğrenmeye itti. Birine, birilerine ithaf edilmişti... Öğrenince de hemen paylaşmak istedim.

      Sil