23 Aralık 2015 Çarşamba

ALTIN MUTLULUK

Neymiş #ofotografinhikayesi: 

  Bugün benim daha önce hiç görmediğim -belki sizlerin gördüğü- bir fotoğrafı anlatacağım sizlere. Gördüğümde bende bir hayli merak uyandırmıştı bu fotoğraf. Ama hikayesini öğrendiğimde içimdeki merak duygusu, korkunç bir üzüntüye bıraktı yerini. Buyurun neymiş öğrenelim... 
 Vietnam Savaşı'nda kullanılan Napalm Bombası'nın vücudunu yakmasından dolayı 'Kaçan Çıplak Kız' bu savaşın ikonik simgesi haline gelmiş. 

 Kim Phuc, 1963 yılında, Saygon'un kuzeyinde bir köyde doğan Vietnam vatandaşı. 1972'de dünyanın gözünü Vietnam Savaşı'na çeviren ünlü fotoğraftaki kız. Adı Vietnamca Altın Mutluluk anlamına geliyormuş. Bu küçük kız 1963-1973 yılları arasında ne yazık ki Vietnam Savaşı'nı tüm acısıyla yaşamış. Kim Phuc sadece acısını yaşamakla kalmamış aynı zamanda bu savaşın izlerini vücudunda taşımış. Çünkü savaşta kullanılan Napalm Bombasının korkunç derece yakıcı özelliği buluyormuş. Hatta fotoğrafı çeken kişi, bir sözünde "Napalm hayal edebileceğiniz en korkunç silahtır. Su 100 derecede kaynar, napalm 800-1200 derece sıcaklık üretir." demiş. 

 Bombardıman sonrası sağ kalan çocuklar, elbiseleri, saçları, vücutları yanık içinde çığlıklar atarak kaçışırken, foto-muhabiri Nick Ut kendisine Pulitzer Ödülünü getirecek olan kareyi çekmiş. 

 "Kim çok kötü görünüyordu, öleceğini düşündüm. O gün, pek çok fotoğraf çekmiştim ve kasabadan ayrılmak üzereydim. Tam o sırada iki uçak gördüm. Her iki uçak da dörder tane napalm bombası attı. Beş dakika sonra yardım çığlıkları atan insanlar koşmaya, kaçmaya başladılar. Kim beni gördüğü anda, Vietnamca, Bana su verin, yanıyorum, kavruluyorum. diye bağırmaya başladı. Ona biraz su verdim ve yardım edeceğimi söyledim. Arabama alıp yaklaşık 15 kilometre ötedeki hastaneye götürdüm. Hastane ölen ya da ölmek üzere olan Vietnamlılarla, askerlerle doluydu. Kimse çocuklarla ilgilenmiyordu. Gazeteci olduğumu söyledim. Kim'in ölmesini istemediğimi haykırdım. Yardım ettiler."

 İkonik fotoğrafın kahramanı Kim Phuc 1990 yılında Kanada'ya yerleşmiş ve şuan 52 yaşındaymış. Phuc, kendi adıyla kurulan vakıfta yönetim kurulu üyesi ve savaş karşıtı organizasyonlarını yönetiyormuş. Tesadüfdür ki onun vücudundaki yara izlerine neden olan bombayı kullanan ülke ABD imiş. Şimdi onun yara izlerini lazer tedavisiyle silecek olan ülke yine ABD.


 Fotoğraf; bir yüzlü parlak, kalın kağıda basılan görüntü değildir sadece, her fotoğrafın kendi hikayesi vardır. Bir sonraki hikayeye...

1 yorum:

  1. Merhabalar.
    Evet, sizin de dediğiniz gibi bu fotoğraf karesini çok paylaştıkları için çok sıkça da görmüştüm. Ama ne yalan söyleyeyim ki, inanın hikayesini sizden dinledim. İşte sizin bu yararlı çalışmanızdan bir şey daha öğrenmiş oldum. Fotoğrafın hikayesini bilenler belki bilgiçlik taslarlar ama olsun, bakın benim gibi kim bilir daha kaç kişiyi bilgilendirecek bu paylaşım.

    Gelelim fotoğraf karesinde yaşananlara. ABD ve Çin Vietnam'da güç savaşı yaptılar, zavallı Vietnam halkı da atılan nepalm bombaları ile kavruldu. Olan hep masum halka oluyor. O fotoğraftaki kız çocuğunun kurtulması, Kanada'ya yerleşmesi ve savaş karşıtı bir federasyona da başkanlık etmesi de elbette bu kareden çıkaracağımız iyi bir tarafı. Kimler utanmalı? ABD ile Çin utanmalı değil mi? Tabi utanacak yüz kaldıysa.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil